توسط سازمان اسناد و كتابخانه ملي استان يزد صورت گرفت :مقايسه تحقيقي بين نتيجه جنگ تحميلي عراق عليه ايران با نتايج جنگ هاي دويست ساله اخير

در هفته دفاع مقدس سازمان اسناد و كتابخانه ملي استان يزد به اقدامي پژوهشي پرداخت و با مقايسه وتطبيق نقشه ها و مكتوبات باقي مانده از جنگ هاي ايران در دو قرن اخير با جنگ تحميلي عراق عليه ايران اسلامي، بدين نتيجه رسيد كه در جنگ 8 ساله (دفاع ايران در برابر تهاجم عراق( نه تنها هيچ بخشي از خاك ايران به تصرف عراق در نيامده بلكه عراق به دليل متجاوز شناخته شدن مجبور است غرامت جنگ را نيزبپردازد.

در همه قراردادهاي دويست سال اخير بين ايران و كشورهاي ديگر مانند عهد نامه هاي گلستان، تركمنچاي ، آخال و پيمان بغداد نه تنها قسمت هايي از سرزمين ايران به بيگانگان واگذار شده بلكه ايران مجبور به پرداخت غرامت جنگ شده و مهمتر آنكه نفوذ سياسي ، اقتصادي و فرهنگي بيگانگان تا سالهاي بعد در ايران فراهم شده است. بر اساس يافته هاي پژوهش اسناد ملي يزد، مجموع اين واگذاري ها كه جزء به جزء آن در اين تحقيق همراه با نقشه هايي از كتابهاي خارجي آمده است بيش از 5/3 ميليون كيلومتر مربع يعني بيش از دو برابر مساحت فعلي ايران بوده است در حالي كه در قرارداد 598 ( پايان جنگ ايران و عراق در سال 1367 ﻫ. ش ) نه تنها هيچ بخشي از خاك ايران به دشمن نرسيده بلكه امتيازاتي براي ايران به دست آمده است .

گفتني است بر اساس جديد ترين اطلاعات در خصوص مرزها نيروهاي سازمان ملل هم اكنون در حال تعيين دقيق مرز ايران و عراق مي باشند . از آنجا كه با نظر مقامات ايراني مقرر گرديد خط مرزي ايران بر اساس قرارداد 1975 الجزاير تعيين شود مقادير جزئي از خاك عراق كه در دست نيروهاي مرزي ايران قرار داشت اخيرا به عراقي ها باز پس داده شد.

http://www.yazdfarda.com/images/news/actual/?img=39622_111.jpg

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا